Wie zullen bezoekers eerder geloven; u of uw klanten? Juist, uw klanten. Door gebruik te maken van social media creëert u een platform waarop klanten recensies kunnen geven en lezen. Het is tegelijkertijd een mooi middel om uw product of dienst onder de aandacht te brengen.

Waarom social media?

Niet ieder social media kanaal is voor ieder bedrijf geschikt. Op ieder kanaal is een andere doelgroep actief en wordt op een andere manier ‘gepraat’. Het hangt er dus heel erg vanaf wat uw product of dienst is en wie uw doelgroep is. Daarentegen is tegenwoordig bijna iedereen online en is er altijd wel een platform waarop u uw doelgroep kunt bereiken. Social media is dus een goed middel om uw naamsbekendheid te vergroten.

Naast het vergroten van de naamsbekendheid zult u online beter vindbaar zijn en krijgt u meer website bezoekers (aangezien er in uw social media kanaal wordt doorgelinkt naar uw website). Tegelijkertijd is social media een goede manier om backlinks te verzamelen. Backlinks zijn links van andere websites naar uw website. Hoe meer zinvolle backlinks, hoe hoger uw website in de zoekresultaten van Google eindigt. Een link naar uw website dat heel veel wordt gedeeld op social media is zeker een zinvolle backlink!

Social media

Welk social media kanaal?

Hieronder een aantal tips om erachter te komen welk social media kanaal geschikt is!

Tip 1: Beschrijf uw doelgroep

Wilt u social media inzetten om uw doelgroep te bereiken en ermee in gesprek te gaan, dan is het van belang dat u het juiste social media platform gebruikt. Beschrijf hiervoor eerst uitgebreid uw doelgroep, want wanneer u niet weet wie uw doelgroep is weet u ook niet welk platform eventueel geschikt is. Beschrijf hierbij o.a. de leeftijd van uw doelgroep, het geslacht, de interesses en de woonplaats.

Tip 2: Onderzoek alle kanalen

Wanneer u uw doelgroep hebt beschreven doet u onderzoek naar de verschillende social media kanalen. Welke kanalen zijn er, wie zijn er op actief en wat is het doel van het platform? Om u een beetje op weg te helpen hebben wij hieronder wat algemene gegevens op een rijtje gezet. Deze gegevens komen uit het social media onderzoek 2016 van Newcom Research & Consultancy.

Social media onderzoek 2016 | Itsomi Media

Highlights social media onderzoek 2016

  1. Whatsapp is grootste platform in 2016, Facebook en YouTube blijven groeien;
  2. Facebook groeit met name onder ouderen, daling onder jongeren stabiliseert in 2016;
  3. LinkedIn groeit in aantal gebruikers, maar dagelijks gebruik neemt af;
  4. Daling Twitter zet door in 2016, maar daling is dankzij oudere doelgroepen minder groot dan in 2015;
  5. Instagram en Pinterest blijven groeien en zijn met name populair onder jongeren;
  6. Het gebruik van social media blijft stijgen, zorgen om privacy zijn hoog.

Tip 3: Gebruik Google Analytics

Maakt u gebruik van Google Analytics? Hier kunt u zien vanuit welke pagina bezoekers zijn doorgeklikt naar uw website. Zo kunt u ook zien van welke social media kanalen de meeste bezoekers komen en welk platform dus het meeste oplevert.

Social media & Google Analytics | Itsomi Media

Wat kunnen wij voor u betekenen?

Uiteraard kunnen wij u advies geven betreffende de keuze voor het juiste platform. Wij kijken samen met u wie u doelgroep is en wat u wilt bereiken. Aan de hand daarvan stellen wij een adviesrapport voor u op. Hoe uitgebreid dit rapport wordt is geheel uw eigen keuze. Itsomi Media kan uiteindelijk ook het advies uitvoeren.

Heeft u geen behoefte aan social media advies, maar bent u heel erg druk met uw eigen onderneming en heeft u eigenlijk geen tijd om social media berichten te plaatsen? Ook dan kunnen wij u helpen. Samen met u maken wij een planning voor een aantal weken/maanden waarin bijvoorbeeld iedere week één of een aantal berichten worden geplaatst. Voordat wij een bericht plaatsen vragen wij altijd om goedkeuring bij u tenzij u heeft aangegeven dat wij vrij zijn om uit onszelf berichten te plaatsen.

Oftewel; social media marketing is altijd maatwerk. Neem contact met ons op via info@itsomimedia.nl of 06 25 46 35 39 voor meer informatie of om een afspraak te maken. Wij nemen graag uw zorgen uit handen.