Waarom e-mailmarketing inzetten?

Als marketeer merk ik dat er nog veel mensen zijn die het nut van e-mail marketing niet inzien. Er zijn natuurlijk redenen te bedenken om het niet te doen. Bijvoorbeeld wanneer je nog niet tot nauwelijks een klantenbestand hebt opgebouwd. Daar tegenover staan zoveel redenen om juist wél gebruik te maken van e-mailmarketing. Door het opstellen van een juiste mail leidt jouw e-mail namelijk tot meer websitebezoekers, meer contactaanvragen en/of meer webshop aankopen. In dit artikel lees je waarom je e-mailmarketing moet blijven of gaan inzetten.

“Social media is de vervanger van e-mail marketing”

Niet dus! Veel blogs, nieuws en feitjes worden tegenwoordig op social media gedeeld. Doe jij dat ook? Ga hier dan zeker mee door! Denk alleen niet dat dit een vervanger is voor e-mail marketing. Social media is zo groot dat lang niet alle volgers jouw gepubliceerde berichtjes op hun tijdlijn zien.

Wist je dat Facebook jouw berichtjes aan slechts 10% van je volgers laat zien? Pas wanneer het berichtje wordt geliked of gedeeld zullen meer volgers het berichtje voorbij zien komen op zijn of haar tijdlijn.

Als jij berichtjes op Twitter altijd om 15:00 plaatst en een volger van je is vaak in de ochtend actief op dit platform, dan zullen jullie elkaar dus mislopen. Om ervoor te zorgen dat jouw gehele klantenbestand al het nieuws te zien krijgt maak je gebruik van e-mail marketing.

Geen afleiding voor de bezoeker

Door een e-mail te sturen naar je klanten ontvangen zij daadwerkelijk alleen informatie die jij hebt geschreven. Geen berichtjes van concurrenten die ook net een berichtje hebben gepubliceerd op social media of advertenties van andere bedrijven die naast jouw berichtje wordt weergegeven.

Tip: hoe kom ik aan een klantenbestand?

Hoe kom ik aan een klantenbestand? | E-mail marketing

Ben jij net voor jezelf begonnen of begin je net met e-mail marketing? Het kan in het begin lastig zijn om een klantenbestand op te bouwen. Mijn tip is om bij alle stappen die je zet na te gaan wat jouw eigen reactie zou zijn. Een voorbeeld: wanneer jij op een website komt van een elektronica zaak en je ziet staan ‘Schrijf je in voor onze nieuwsbrief’, hoe groot is de kans dat je je hiervoor inschrijft? Niet groot toch? En als je hiervoor korting krijgt op je eerst volgende aankoop? Door duidelijk te maken aan de bezoeker welk voordeel hij krijgt wanneer hij zich inschrijft voor je nieuwsbrief, is de kans een stuk groter dat hij dit ook daadwerkelijk gaat doen.

Een voordeel hoeft niet altijd om geld te gaan. Je kan er ook voor kiezen om mensen die zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief als eerste op de hoogte te stellen van winacties, webshop kortingen of nieuwe producten. Je geeft ze hiermee geen extra korting maar voelen zich wel bijzonder aangezien ze als eerste op de hoogte worden gesteld. Zet het dus niet eerst op social media maar hou je aan je woord!

Hoe zet je een goede e-mail marketing campagne op?

Hoe je een goede e-mail campagne opzet lees je in onze volgende blog! Als eerste op de hoogte zijn van een nieuw artikel? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! 😉

Inschrijven nieuwsbrief