Handleiding WordPress

WordPress is een content management systeem (CMS) waarmee gebruikers eenvoudig hun eigen website kunnen beheren. WordPress is zeer gebruiksvriendelijk, maar wanneer je er nog nooit mee hebt gewerkt kan het even zoeken zijn. Aangezien wij websites met WordPress maken leek het ons wel zo handig om een handleiding te schrijven! In dit artikel lees je dus de belangrijkste tips om aan de slag te gaan met WordPress.

Inloggen bij WordPress

Om in te loggen bij WordPress ga je altijd naar jouw website en plak je achter de URL “/wp-admin”. De totale URL ziet er dus als volgt uit: www.jouwdomeinnaam.nl/wp-admin. Bij jouwdomeinnaam vul je uiteraard jouw eigen domeinnaam in. Als het goed is verschijnt er nu een inlogvenster waarbij je een gebruikersnaam en wachtwoord moet invullen. Deze gegevens ontvang je van de websitebouwer.

WordPress handleiding: inloggen | Itsomi Media

Uitleg CMS

Zodra je bent ingelogd kom je in het dashboard terecht. Het dashboard is als het ware de “achterkant” van de website oftewel het CMS systeem. Aan de linkerkant vind je een uitgebreid menu. Deze lopen we even samen met je door.

Pagina’s

Bij het tabblad pagina’s vind je alle pagina’s die zijn aangemaakt. Denk aan home, over ons en contact pagina’s. Wanneer je op een van deze pagina’s klikt (of een nieuwe aanmaakt via ‘nieuwe pagina’) kan je de pagina bewerken. Bij het tekstvlak heb je een aantal opties die je helpen bij het bewerken van de tekst:

WordPress handleiding: uitleg toolbar | Itsomi Media

Wil je de tekst dik– of schuingedrukt maken? Selecteer de tekst en klik op de B of i. Om de tekst te doorstrepen gebruik je het 3e icoontje. Daarnaast heb je de optie om tekst als een opsommingslijst weer te geven. Dit kan met rondjes of getallen. Om een citaat te maken gebruik je het icoontje met de aanhalingstekens. Deze citaat wordt dan op een opvallende manier weergegeven. Het verschilt per thema hoe dit precies wordt weergegeven.

Met het streepje kan je een horizontale lijn over de hele breedte van je pagina invoegen. De volgende drie icoontjes gebruik je om de tekst links, rechts of gecentreerd uit te lijnen. Wil je een stukje tekst laten linken naar een andere pagina? Dat kan met het 11e icoontje en met het icoon daar rechts van kan je de link eventueel weer verwijderen. Met het een na laatste icoon heb je de optie om een lees-meer-tag aan te maken. Deze is alleen niet belang voor gewone pagina’s en is alleen te gebruiken bij blogberichten. Door een lees meer tag in te voegen kan je zelf bepalen hoeveel tekst er op de algemene blogpagina wordt getoond per bericht.

Met het laatste icoon heb je de optie om nog meer hulpmiddelen weer te geven. Het belangrijkste daarvan is dat je koppen kan toevoegen aan de tekst.

Let op: pagina’s zijn niet direct zichtbaar op de website. Zorg ervoor dat je de pagina’s aan het hoofdmenu toevoegt.

Berichten

Hier kan je blog- of nieuwsberichten aanmaken. Het aanmaken van een tekst gaat op dezelfde manier als een pagina. Voor het bijhouden van een blog of nieuws heb je de mogelijkheid om categorieën toe te voegen. Hiermee maak je het voor bezoekers gemakkelijker om interessante artikelen te vinden. Automatisch voegt WordPress berichten toe aan “Geen categorie” of “Uncategorized”. Om deze categorie te verwijderen zal je eerst een nieuwe categorie aan moeten maken. Dit doe je via het menu “categorieën” in de linker zijbalk of bij het bericht zelf in de rechter zijbalk.

Media

Hier vind je alle media bestanden. Dit zijn afbeeldingen, audio-bestanden en video’s, maar ook bijvoorbeeld pdf-bestanden. Mediabestanden kunnen hier worden toegevoegd, verwijderd en bewerkt.

Reacties

Alle reacties op blogberichten worden hier weergegeven. Naast het bekijken van reacties kan het ook zo zijn dat jij als beheerder reacties moet goedkeuren voordat deze worden geplaatst. Dit is afhankelijk van de instellingen.

Weergave

Bij weergave vouwt er een nieuw menu uit. Het belangrijkste hiervan is dat je een thema kunt instellen. Door een thema te kiezen creëer je een basis voor jouw website. Aan de hand van dit thema kan je verder werken naar een mooi eindresultaat. Er bestaan enorm veel gratis thema’s, maar ook betaalde thema’s. Betaalde thema’s hebben over het algemeen meer opties. Een populaire website om betaalde thema’s te kopen is www.themeforest.net.

De customizer is een handige tool om de lay-out van je website te wijzigen. De wijzigingen zijn direct zichtbaar zonder dat je ze hebt opgeslagen.

Widgets zijn teksten, afbeeldingen of andere elementen die aan de zijkant van een blogpagina kunnen worden geplaatst of bijvoorbeeld in de footer (onderkant van de website). Het is afhankelijk van het thema hoeveel widget opties je hebt. Wil je naast je blogberichten bijvoorbeeld je categorieën, contactinformatie of je laatste geplaatste berichten tonen? Dan kan dat via de blog sidebar.

Om ervoor te zorgen dat de pagina’s die je hebt aangemaakt zichtbaar zijn op de website, is het van belang om een menu aan te maken. Onderaan de pagina geef je het menu een locatie mee. Om het menu bovenaan je website weer te geven zal je dus de locatie ‘hoofdmenu’ of ‘main navigation’ moeten selecteren.

Als laatste vind je hier de editor. Hier kan je het beste niks aan veranderen. Zodra het thema wordt geüpdatet ben je alle wijzigingen kwijt. Daarnaast heb je technische kennis nodig om aan de slag te gaan met de editor. Wanneer je werkt met een child theme kan je hier wel css-wijzigingen aanbrengen.

Plugins

Plugins kan je installeren wanneer je iets op je website wil hebben staan wat niet kan met jouw gekozen thema. Wil jij bijvoorbeeld een mooi en simpel contactformulier toevoegen? Download dan de plugin contact form 7. Ook wanneer je een mooie grote slider op je website wil kan je gebruik maken van verschillende plugins.

Er zijn gratis en betaalde plugins. Zorg ervoor dat de plugin compatible is met jouw WordPress versie en recent is geüpdatet. Plugins kunnen worden gedownload via wordpress.org of via het dashboard van je website. Installeer niet té veel plugins en bewaar alleen de plugins die echt nodig zijn. Plugins die je niet gebruikt kan je het beste verwijderen. Zo voorkom je dat je website heel traag wordt.

Gebruikers

Om gebruikers aan te maken, te verwijderen of te wijzigen ga je naar het tablad gebruikers. Hier kan je bijvoorbeeld je schermnaam wijzigen die zichtbaar is als auteur van een blogbericht, je wachtwoord wijzigen of het kleurenschema van je dashboard wijzigen. Bij het aanmaken van een nieuwe gebruiker geef je hem of haar een rol mee. Zo kan je ervoor kiezen om de gebruiker beheerder te maken, waarmee hij alles kan wijzigen wat hij wil, of enkel schrijver. De gebruiker kan dan enkel blog berichten schrijven.

Instellingen

Het is belangrijk dat alle instellingen goed staan. Allereerst de websitetitel en ondertitel, maar ook de datum- en tijdnotitie en de manier waarop de URL van je website wordt weergegeven. Dit laatste kan bij permalinks. Zet deze altijd op berichtnaam. Voorkom dat er rare getallen en tekens in je URL staan. Google begrijpt dan minder snel waar de pagina over gaat en ook voor websitebezoekers is het prettig om te weten waar je naartoe wordt gestuurd zodra je op de link klikt. Wil je bij blog berichten achter de domeinnaam /blog/berichtnaam hebben staan? Klik dan op aangepaste structuur en vul in: /blog/%postname%/.

Bij schrijven kan je de standaard berichtcategorie aangeven. Wanneer je bij het aanmaken van een blogbericht de categorie bent vergeten aan te geven, zal hij de standaard berichtcategorie pakken.

Bij lezen kan je bepalen hoe de home pagina eruit komt te zien. Wil je dat hier je laatste berichten worden weergegeven of heb jij een aparte home pagina aangemaakt? Tegenwoordig is dit vaak een aparte pagina oftewel een statische pagina. Vink bij voorpagina de home pagina aan die je hebt gemaakt. Houd jij ook een blog of nieuwspagina bij? Vink dan bij berichtenpagina de desbetreffende pagina aan. Alle berichten die je aanmaakt zullen op deze pagina worden verzameld in een duidelijk overzicht!

Hulp nodig?

Heb je een vraag over WordPress die niet in dit artikel wordt behandeld? Of kom je er zelf niet helemaal uit? Wij helpen graag! Maak gebruik van de chat, het contactformulier, stuur een mailtje naar info@itsomimedia.nl of bel direct naar 06 – 25 46 35 39.